• BDUmedia

´Samen bezorging krant verbeteren´

Vanaf vandaag nieuwe werkwijze bij bezorgklachten

CULEMBORG ,,Elke krant die de lezer niet bereikt is er één te veel", zegt Wiljo Klein Wolterink, directeur-uitgever van BDUmedia. Vandaag lanceert hij een nieuwe aanpak om de bezorging van de Culemborgse Courant te verbeteren. De trouwe lezers spelen daarin een cruciale rol.

Een mega-operatie. Zo kun je de verspreiding van de gratis weekbladen van BDUmedia zeker noemen. In totaal worden er wekelijks twee miljoen kranten afgeleverd bij de lezers. ,,Verspreiding is een specialisme. Daarom hebben we deze klus uitbesteed aan meerdere professionele organisaties", legt Klein Wolterink uit.

Ondanks deze forse investering merkt BDUmedia net als andere uitgevers dat het een grote uitdaging is om het kwaliteitsniveau van de bezorging op peil te houden. ,,Goede krantenbezorgers zijn tegenwoordig over het algemeen steeds lastiger te vinden, zeker in gebieden waar de vergrijzing hoog is. Het gevolg is dat mensen hun lokale krant soms helaas niet in hun brievenbus aantreffen. Vervelend voor de lezer en vervelend voor onze mensen, die wekelijks hard werken aan de productie van de krant. "

MONITOREN In tegenstelling tot de verspreiding houdt BDUmedia de afhandeling van bezorgklachten, gemiddeld zo'n 550 per week voor alle weekbladen, bewust in eigen hand. ,,Onze uitgaves kunnen alleen maar succesvol zijn als ze de lezer bereiken. Wij willen dan ook zelf monitoren of onze kranten in de juiste brievenbussen worden afgeleverd."

Naast de afhandeling van bezorgklachten doet BDUmedia ook geregeld steekproeven. De komende maanden zal dit nog vaker gebeuren. Klein Wolterink: ,,Om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren, hebben we de capaciteit van onze service-afdeling verdubbeld."

NIEUWE AANPAK Daarnaast is de procedure om bezorgklachten te melden verbeterd. Op de website Culemborgsecourant.nl staat onderaan onder het kopje ´bezorging' een formulier waar iedereen eenvoudig een bezorgklacht kan melden. ,,Nieuw is dat je direct na het melden van de klacht een e-mailbevestiging krijgt met daarin een link naar de digitale versie van Culemborgse Courant. Op die manier heb je toch direct toegang tot het lokale nieuws. Ook staat in die e-mail een overzicht van afhaalpunten voor de papieren krant. Een week na de klacht ontvangt de lezer nog een e-mail met de vraag of de krant afgelopen week wel bezorgd is."

MELD BEZORGKLACHTEN Klein Wolterink vraagt lezers die geen krant hebben ontvangen om dit altijd via het online formulier op Culemborgse Courant te melden.

,,Wij willen zo goed mogelijk in kaart brengen op welke adressen onze kranten niet worden afgeleverd. Elke krant die de lezer niet bereikt, is er namelijk één te veel. Om de kwaliteit van de bezorging te kunnen verbeteren, hebben wij onze lezers hard nodig. ´ ´

Een bezorgklacht melden? Ga naar www.culemborgsecourant.nl en klik onderaan op de website op ´bezorging'.