• Bert van den Brink

"Mijn studenten vinden het een vette sound"

CULEMBORG Jazz, pop en een antiek stadsorgel. Het kan prima, zo verzekert de gelauwerde jazzpianist Bert van den Brink. Op 29 september klinken onder meer klassiekers uit jazz en pop: Blackbird singing in the dead of night en Bohemian Rhapsody. Het concert is die dag vanaf 20.15 uur in de Grote of Barbarakerk van Culemborg. Toegang gratis, collecte na afloop.

door Jaap Jan Steensma

Van den Brink heeft een lange en bewogen relatie met orgels: ,,De eerste keer dat ik met een orgel in aanraking kwam, was ik zes jaar." Hij werd in het orgel gezet, lachend: ,,Ik weet niet of dat helemaal didactisch verantwoord is, een blind jongetje van zes meteen in een orgel zetten, maar dat gebeurde gewoon." Vooral de klank fascineerde de kleine Bert, ,,maar mijn échte kennismaking met orgels kwam toen ik organist werd in het klooster van Werkhoven, toen ik elf was." De liederen kende hij niet, maar die werden voorgezongen op band, of soms zelfs door de telefoon. Later maakte vooral het oude orgel van Hattem veel indruk. ,,Mijn studenten vinden dat het orgel zo'n 'vette sound' heeft."

HAMMOND Het Hammond-orgel vormt de basis van Van den Brinks muzikale denken: ,,Dat was de wereld van waaruit ik dacht." Maar met de Hammond kwam ook de klassieke muziek binnen, via een zijdeurtje. Een jongetje uit de buurt had orgelles en wilde graag zijn voetenwerk oefenen, dat kon op de Hammond van Van den Brink. Zo hoorde hij Bach en Krebs: ,,Ik weet nog goed dat ik dacht: wat is dit moooi!"

Tijdens de studie Piano aan het Conservatorium kon het vak Orgel facultatief worden gevolgd. ,,Daar heb ik ontstellend veel van geleerd." Mijn docent zei in de eerste les: ,,Ik weet niet hoe ik jou moet lesgeven. Je bent blind en ik heb dat nog nooit meegemaakt. Dus we gaan maar gewoon beginnen. Dat was zó tof!" Tijdens de lessen ging het veel over de aanslag, hoe je met je vinger moet voelen dat je het ventieltje onder de pijp opentrekt. Zelfs als je dat bij sommige orgels niet goed kunt voelen, moet je tóch zo denken. ,,Het gaat om het klimaat dat je daarmee schept." Die toetsaanslag gebruikt Van den Brink nog steeds, ook als hij op de Hammond speelt.

TOMATENKETCHUP In Culemborg zullen klassiekers en eigen nummers klinken. ,,Het is repertoire dat ik aanpas aan hoe het orgel met mij communiceert. Waarbij ik soms ook de randen opzoek." Naast het bekende Verhofstadt-orgel wil Bert zeker ook het antieke kleine orgel bespelen, vooral vanwege de oude stemming. ,,Die stemming is als een heel bewust nadenken over wat je gaat eten. Je kunt heel uitgewogen een prachtige maaltijd samenstellen, waarin alle op elkaar is afgestemd. Daar moet je bij wijze van spreken niet zomaar tomatenketchup over doen."