• Veldwerk in de uiterwaarden van de Lek.

    Mathy Lips

Boekenwijsheid en echte leven komen samen tijdens NME-dagen

CULEMBORG Het was de afgelopen week een drukte van belang in de Goilberdingerwaard bij Culemborg. Verspreid over vijf dagen waren alle 500 brugklassers van Lek en Linge Culemborg in dit historische uiterwaardengebied ten westen van de spoorbrug bezig met de 'NME-dagen'. Dit jaarlijkse project voor natuur- en milieueducatie wordt met veel zorg georganiseerd.

Vanaf de dijk turen twee meisjes door verrekijkers richting de rivier. Tussen hen in enkele A4'tjes met afbeeldingen van vogels. De opdracht is om de dieren die ze in of bij het water ontdekken in hun werkschrift te noteren. Zwaan en gans zijn al gespot. Even verderop arriveert een nieuwe klas. Aardrijkskundedocent Henriette Boer legt de aandachtig luisterende leerlingen uit wat de bedoeling is. In groepjes van drie dalen ze dijk af. Ook hun avontuur kan beginnen.

Ergens halverwege vangt biologiedocent Mathy Lips een van de groepjes op. Ze volgen tweetalig vmbo en dus gaat het gesprek in het Engels. Het gaat over plantensoorten, water en bodem. Eén jongen niest. Een tweede ook. ,,Ah, hay fever, hooikoorts", constateert Lips terwijl hij aan een Kropaar schudt waar een gele wolk stuifmeel vanaf waait. ,,Dit is de boosdoener." Akkerdistel, vijfvingerkruid, berenklauw en brandnetel, de scholieren zien dat op minder dan een vierkante meter veel te ontdekken valt. Ook kleefkruid, waarvan de leerlingen al snel een sliert op de rug van Lips plakken. Die kan er om lachen als hij het ontdekt. ,,De kleine weetjes vinden ze leuk, zoals dat kleefkruid of een schuimcicade in een kloddertje 'spuug'. En waterdiertjes, eigenlijk alles dat beweegt. Ze zien hier ook het verschil tussen een windbloem en een insectenbloem. Dat hebben ze net in de les gehad."

Het NME-project is eind vorige eeuw gestart. Aanvankelijk deden alle scholen in Culemborg mee, maar al weer jaren is Lek en Linge de enige school die er nog werk van maakt. ,,Onze school vindt dit belangrijk en terecht", zegt Lips. ,,Hier komen boekenwijsheid en het echte leven samen." Dat ervaart de 13-jarige Jaydey van Bruggen ook. ,,Kijk, we zitten nu op de winterdijk", wijst hij. ,,En daar is de zomerdijk. Je ziet hoe de natuur werkt en wat de rivier doet. Ik vind dit veel leuker dan op school. En je krijgt ook nog cijfers, voor aardrijkskunde en biologie."

Voor docent Lips klinkt dit bekend. ,,Leerlingen steken er altijd wat van op. Eentje zei: voordat ik meedeed aan het NME-project fietste ik door het groen, nu langs planten waarvan ik de namen ken."