Campagneteam 'FIETS op, MODUS aan' bezoekt KWC Culemborg

CULEMBORG Jaarlijks gebeuren er veel ongevallen onder fietsers door mobiel telefoongebruik in het verkeer. Bij 1 op de 5 fietsongevallen waar jongeren betrokken zijn speelt mobiel telefoongebruik een rol. Afgelopen dinsdag 10 november bezocht het campagneteam van 'FIETS op, MODUS aan' het KWC in Culemborg om jongeren bewust te maken van deze gevaren. Vanuit een drukbezochte Fietsmodus marktkraam werden vervolgens leuke gadgets uitgedeeld om aandacht te geven aan de Fietsmodus app.

Fietsmodus is een app die zowel landelijk als regionaal wordt gepromoot onder jongeren. Het gebruik van de app stimuleert jongeren om hun telefoon niet te gebruiken tijdens het fietsen.

Wanneer jongeren de app aanzetten en tijdens het fietsen geen gebruik maken van hun mobiele telefoon, verzamelen ze punten en maken ze kans op mooie prijzen. Hoe langer ze tijdens het fietsen van hun apps af weten te blijven en hoe vaker ze de Fietsmodus-app gebruiken, des te groter de kans op één van de vele prijzen. Zo kunnen ze onder andere bioscoopkaartjes, shirts of een fiets winnen.

In de aula van locatie Gershwinhof stond een speciale Fietsmodus marktkraam opgesteld. Vanuit deze marktkraam werden diverse gadgets uitgedeeld, waaronder NFC-chip stickers en flesjes water. Het campagneteam ging in gesprek met jongeren, om ze bewust te maken van de gevaren van mobiel telefoongebruik in het verkeer en er werd uitleg gegeven over de Fietsmodus app. Van oktober tot en met eind november staat de Fietsmodus marktkraam bij verschillende middelbare scholen, hoge scholen, universiteiten en openbare plekken in de regio Arnhem-Nijmegen en Oost-Nederland.

De 'FIETS op, MODUS aan' campagne wordt mede mogelijk gemaakt door ROV Oost-Nederland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de samenwerkende gemeentes.