Culemborg 'Banana's about Fairtrade'

CULEMBORG Fairtradegemeente Culemborg kijkt terug op een geslaagde Fair&Greenmarkt op zondag 31 mei. Tweehonderd mensen proefden van een (h)eerlijke bananensmootie. Ruim honderd vulden ook een actiekaart in. Daarin vragen zij supermarkten wat zij betalen voor een kilo bananen. Steeds meer supermarkten kopen in met respect voor het milieu. Fairtrade zorgt ook nog voor een eerlijk inkomen van de boer en een premie voor ontwikkeling. De actie van fairtradegemeenten is gericht op de inkoop van meer 'eerlijk' fruit. 84% van de Nederlanders wil namelijk dat de boer een inkomen verdient waar echt van te leven valt. Want wat krijgt de bananenboer als de prijs hier slechts een euro is?

KEURMERKEN In Culemborg kreeg Albert Heijn de meeste kaarten. Opvallend, want daar zijn naast goedkope 'stunt'bananen ook die met Max Havelaar en Eco keur. Bovendien voert AH net zoals Lidl het keurmerk met de kikker: Rainforest Alliance. Dat beschermt het tropisch regenwoud en let op arbeidomstandigdheden. Door een betere kwaliteit stijgt het inkomen van de boer. Alleen biedt dit keurkerk geen minimum inkoopprijs, die de kosten voor de boeren dekt, zoals Max Havelaar dat wel doet. Coop, dat na AH veel aangesproken wordt, heeft nu ook bananen met het SCS-keur. Dat keurmerk staat voor duurzame kweek, gezondheid en veiligheid voor de arbeiders. Fairtrade-gemeenten vragen de inkopers het voorbeeld te volgen van PLUS, dat 100 procent kiest voor Max Havelaar.

Op de foto: Fairtrade-gemeente laat een (h)eerlijke bananen smootie proeven