• De foto van de blikseminslag tijdens Culemborg Blues van Rob Sneltjes in 2016, ging enkele jaren de hele wereld over, vertelt John van Empel (rechts).

    Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody
  • Tanja Moody

Tien jaar 'Culemborg Klopt'

CULEMBORG Tien jaar na het begin van 'Culemborg Klopt', werd op 30 september tijdens de tweede netwerkbijeenkomst Recreatie & Toerisme Culemborg in De Gelderlandfabriek een korte blik teruggeworpen. De netwerkavond stond vooral in het teken van de ideeën en plannen om Culemborg op de toeristische kaart te zetten. Het enthousiasme en de bevlogenheid van de sprekers spatten er vanaf.

door Tanja Moody

Volgens Mark van Dooren, een enthousiaste deelnemer vanaf het begin, zijn er relatief veel initiatieven en evenementen in een kleine stad als Culemborg. Dit dankzij de creatieve, actieve inwoners en professionals die soms de 'grote namen' naar de stad weten te trekken. ,,De mensen vinden Culemborg Klopt een mooie slogan, maar wat wordt er eigenlijk mee bedoeld? Het is voor de versterking van het imago en de algemene promotie van Culemborg."

In de loop van de tijd schoven diverse belangengroepen aan. ,,We hebben promotieartikelen, er zijn radiospotjes, advertenties en uitgaven en andere samenwerkingen geweest. Nieuwe inwoners en toeristen krijgen onze welkomstpakketjes. Inmiddels is de evenementenkalender overal herkenbaar in de stad. Er is veel werk verzet. Met als doel om Culemborg op de kaart te zetten."

FIETSROUTEKAARTEN POPULAIR Silvia Brattinga, projectmanager bij Regionaal Bureau Toerisme Riverenland, verwacht dat de oplage van het RBTR-magazine groeit van 60.000 naar 70.000 stuks in 2020. Die liggen bij alle TOP's (Toeristische Overstap Punten) in heel Rivierenland. ,,Ook de fietsroutekaarten zijn populair! Wij zoeken verbindingen met ondernemers. Die kunnen via ons adverteren, bijvoorbeeld met tips bij de fietsroutes." Collega Caroline is sinds kort betrokken bij Culemborg Klopt, voelt de energie en is geïnspireerd om mee te denken en samen nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Er komt onder meer een nieuwe website in meerdere talen.

MOOI TOERISTISCH JAAR Sander Booms (gemeente Culemborg) voorziet in 2020 een mooi toeristisch jaar. Er komen nieuwe brochures, de website wordt uitgebreid, informatieborden vervangen en het aantal TOP's uitgebreid. Daarmee ontstaan meer uitvalsbases om te gaan fietsen en wandelen. Er zijn nieuwe fiets- en wandelroutes in ontwikkeling. Hierbij wordt de weidse omgeving beter betrokken. Werkgroepen in de binnenstad kijken naar de sfeer & beleving en hoe de entrees naar de stad gastvrijer te maken, zodat mensen zich welkom voelen. ,,Culemborg is een leuk stadje om via de Lekdijk binnen te komen!"

PLANNEN Zes evenementen en initiatieven kregen de mogelijkheid om hun plannen voor het voetlicht te brengen. Het 100% (y)ourcity hotel blijft niet alleen een idee, maar het hotel gaat zich echt in Culemborg vestigen. De Realiseerders die het kasteel van Culemborg virtueel zichtbaar willen maken en investeerders zoekt, de Franse autodag die liefhebbers van Peugeot van heinde en verre naar Culemborg trekt, bluesliefhebbers die ieder jaar de stad weten te vinden tijdens Culemborg Blues, de vele klompenpaden die de wandelaars op mooie en onverwachte plekjes brengt en Lek Art, dat in 2020 is geïnspireerd op 25 jaar geleden na '1995', het jaar van de mogelijke overstroming.

Als klap op de vuurpijl kreeg Raijmond Rison de EERaward overhandigd voor zijn positieve bijdrage aan onze stad. Hij is initiatiefnemer van de elektrische bezorgauto, levert als vrijwilliger een grote bijdrage aan vele activiteiten in de binnenstad en verbindt de binnenstad ondernemers als voorzitter van de winkeliersvereniging VOC.