• Theo van Dam - Culemborg
  • Theo van Dam - Culemborg
  • Martin Smaling
  • Theo van Dam

Overweldigende belangstelling voor de Visscher Winter concerten

CULEMBORG Met op zaterdag ruim 600 man publiek en op de zondagmiddag ook 550 man publiek, was ook het 4e Visscher Winter Concert van de Koninklijke Harmonie Pieter Aafjes een groot succes. 

Ook dit jaar werd het publiek ontvangen in de showroom door de vrolijke tonen van het Opstaporkest van Pieter Aafjes. Tussen de glimmende Peugeots en Citroëns, kon men onder genot van een kopje koffie genieten van de beginnende muzikanten. O.l.v. Jonie Pijpers werden stukken gespeeld als Tango Amoroso, Pictures for Youth Band, Beauty and the Beast en Rockin Halloween.

In de werkplaats die door het Visscher personeel, vrijwilligers van Pieter Aafjes en SLR  was omgebouwd tot een fantastische concertlocatie, werd het concert voortgezet door het Midden en Grote orkest van Pieter Aafjes beiden o.l.v. Arjan Gaasbeek. Gastheer Henk Visscher heette iedereen welkom op zijn eigen joviale manier en Jurriën van der Veer praatte alle programma's aan elkaar. Voor de pauze speelde het Middenorkest  een gevarieerd programma. Zoals de prachtige Portugese mars" O Vitinho" en een moeilijk werk Dogon van Kevin Houben. Een ovationeel applaus was een terechte beloning voor orkest en dirigent. Eric v.d.Bos excelleerde op bugel in "Thinking of you".  Het orkest swingde in New York Overture van Kees Vlak en met het Klezmer Karnival van Philip Sparke werd het programma voor de pauze feestelijk afgesloten. 

Voor Arjan Gaasbeek was dit zijn laatste concert als dirigent van het Middenorkest. Voorzitter Rob van Tuil bedankte Arjan voor zijn inzet de afgelopen zeven jaar. Na de pauze het grote orkest, ook onder de bezielende leiding van Arjan Gaasbeek. Het was een uitdagend programma wat deze avond werd neergezet, want na het concours en het kerstconcert werd in zeven weken een geheel nieuw programma ingestudeerd.

Met de magistrale opening van de kopersectie uit het orkest van de Festive Ouverture van Shostakovich waren de eerste tonen gezet en was de druk eraf. Van het houtregister werd veel virtuositeit gevraag in de eerste twee nummers. Ook in de Polowetser uit de Opera "Prince Igor" van Borodin wist dirigent Arjan Gaasbeek het orkest geheel naar zijn hand te zetten, met mooie soli in hobo en Engelse hoorn in deel twee, maar in deel 4 en 5 kwam het gehele orkest tot grote ontplooiing. De rust in het programma kwam met Colonial Song van Granger. In de second suite van Reed werd het publiek getrakteerd op latijns Amerikaanse muziek, de Guaracha en de paso Doble. Het concert werd feestelijk afgesloten met de concertmars Gammatique. Een staande ovatie  op beide dagen was een terechte beloning voor orkest en dirigent.

Tijdens beide avonden was er opvallend veel nieuw publiek voor de orkesten van Pieter Aafjes.