• Theo van Dam
  • Theo van Dam
  • Theo van Dam
  • Theo van Dam
  • Theo van Dam

Scholieren geven input voor armoedebeleid Culemborg

CULEMBORG ,,Hoe zouden we je kunnen helpen als je een probleem hebt met geld?" Die vraag stelde de gemeente Culemborg aan twee VMBO-2 klassen van Lek en Linge. Afgelopen week hebben de leerlingen onderzoek gedaan om op deze vraag antwoorden te vinden. Onder begeleiding van Speaking Minds droegen deze jongeren bij aan de ontwikkeling van het armoedebeleid in de gemeente. Donderdag 18 april brachten zij hun advies uit aan wethouder Collin Stolwijk. Dat gebeurde tijdens een feestelijke slotbijeenkomst op het Stadhuis.

De scholieren gingen afgelopen week op onderzoek uit. Zij gebruikten daarbij verschillende onderzoeksmethoden. Zo hadden zij gesprekken met de wethouder, met beleidsmakers en met ervaringsdeskundigen die zelf schulden hebben gehad. Ook brachten zij een bezoek aan een aantal organisaties en stuurden ze een vragenlijst uit. Resultaten van hun onderzoek presenteerden de scholieren donderdag in de raadszaal met informatiestands, waar men heen kon om met de leerlingen in gesprek te gaan.

Speaking Minds is een project dat jongeren en beleidsmakers aan elkaar koppelt. Om samen na te denken over armoede- en schuldenbeleid. Doel van de bijeenkomsten was om jongerenparticipatie te stimuleren en te komen tot inclusiever beleid. De gemeente stelde een vraag en de jongeren presenteerden uiteindelijk hun adviezen aan de wethouder Collin Stolwijk, waarna wethouder Stolwijk uitvoerig inging op hetgeen de leerlingen hebben gepresenteerd. Speaking Minds is een project van Save the Chidren, Defence for Children en Stimulansz.

Op een speciaal ingerichte informatiemarkt op het Stadhuis presenteerden leerlingen in groepjes hun adviezen. Een greep uit die adviezen:

-Zorg al vanaf jonge leeftijd voor voorlichting om schulden te voorkomen.

-Maak voor jongeren een stappenplan om een beter beeld te krijgen van hun eigen in-en uitgaven. Een soort jongerenversie van 'In 6 stappen grip op je geld'. Maar dan simpel en in jongerentaal.

-Zorg voor een aanspreekpunt voor jongeren die ouders hebben met financiële problemen. Bijvoorbeeld op school.

- Laten we een moestuin aanleggen die gerund kan worden door jongeren en ouders die leven in armoede. Zij kunnen uit de tuin eten meenemen.

- Laat jongeren meekijken en meehelpen met een inzamelingsactie voor Sinterklaas- en kerstcadeaus.

- Jongeren willen graag activiteiten organiseren voor jongeren die in armoede leven. Zodat alle jongeren kunnen genieten van leuke dingen.

- Leerlingen willen een feest organiseren voor jongeren die in armoede opgroeien. Zodat zij elkaar ook op een leuke manier kunnen ontmoeten.

- Zet richting jongeren een coach in die hen helpt om te gaan met stress. Want leven in een situatie van armoede veroorzaakt veel stress.