Team 'FIETS op, MODUS aan' kijkt positief terug op campagne

CULEMBORG Vier weken lang ging het team van de campagne 'FIETS op, MODUS aan' op pad om jongeren bewust te maken van de gevaren van smartphonegebruik in het verkeer. De campagne werd op maandag 26 oktober afgetrapt op het Deltion College in Zwolle. Vrijdag 20 november vond de 25ste en tevens laatste actie plaats op het Koningin Wilhelmina College in Culemborg.

Het campagneteam kijkt positief terug op de acties die werden gehouden in de regio Arnhem-Nijmegen en Oost-Nederland. Maar liefst 25 keer trok het team erop uit om aandacht te geven aan de Fietsmodus app. De actie richtte zich op jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 21 jaar. Deze doelgroep checkt regelmatig sociale media op de smartphone tijdens het fietsen, een belangrijke oorzaak van ongevallen onder fietsers. De acties vonden voornamelijk plaats op middelbare scholen. Daarnaast werden er acties gehouden op de HAN, Radboud Universiteit en op andere drukbezochte plekken in beide regio's.

Tijdens de acties is er met ruim 4000 jongeren gesproken over de Fietsmodus-app. Veel jongeren herkenden het probleem en downloadden de app ter plekke. Er werd positief gereageerd op het campagneteam dat vanuit een marktkraam allerlei leuke gadgets uitdeelde ter promotie van de Fietsmodus-app. Ook werd in diverse lokale media aandacht geschonken aan de Fietsmodus-campagne. De campagne heeft bijgedragen aan een stukje bewustwording van de jongeren wat betreft het mobieltelefoongebruik in het verkeer.

De 'FIETS op, MODUS aan'-campagne werd mede mogelijk gemaakt door ROV Oost-Nederland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de samenwerkende gemeentes.