• Theo van Dam
  • Theo van Dam - Culemborg
  • Theo van Dam - Culemborg
  • Theo van Dam - Culemborg

Twee keer volle zaal bij Visscher WinterConcerten

CULEMBORG Het 3e Visscher Winterconcert van Koninklijke Harmonie Pieter Aafjes was verspreid over twee dagen. Gezien de grote vraag naar kaarten afgelopen jaren was voor dit jaar besloten naast de zaterdagavondvoorstelling een zondagmiddagmatinee te geven. Zowel voor de zaterdag als op de zondagmiddag was de zaal met ruim 600 plaatsen tot op de laatste plaats bezet.

Het publiek werd tijdens de inloop op beide concerten verwelkomd door het Opstap-orkest o.l.v. de nieuwe dirigent Jonie Pijpers. Het orkest zat opgesteld in de showroom. Vervolgens werd het concert voortgezet in de werkplaats, die dankzij het Visscher personeel en veel vrijwilligers weer was omgebouwd tot een prima concertlocatie, met een perfecte uitlichting door SLR Productions. Gastheer Henk Visscher kon tevreden zijn. Hij opende alle concerten zijn eigen joviale manier, vervolgens werden de programma's weer aan elkaar gepraat door Jurriën van der Veer.

Voor dirigent Arjan Gaasbeek was het een druk weekend, vooral omdat hij naast het Middenorkest ook het Groot orkest moest leiden. Het Middenorkest trad voor de pauze op met Flashing Winds van Jan van der Roost, het prachtig melodieuze werk van Thomas Doss, Of Castle and Legends, de Suite Provencale ook van Jan van der Roost, Shalom van Philip Sparke en het overbekende Music van John Miles. Zowel op de zaterdagavond als op de zondagmiddag wist Arjan Gaasbeek het 60 man tellende Middenorkest weer geheel naar zijn hand te zetten.

In de pauze konden onder genot van een drankje de nieuwste Franse auto's en haar voorgangers bekeken worden. Na de pauze trad het Groot orkest in het voetlicht. Een spannende avond. Want na 41 jaar Heinz Friesen zou het orkest onder leiding van een andere dirigent staan. Het kerstconcert, met als dirigent Geert Schrijvers, die alleen dat concert zou doen, was een fantastisch concert geweest, dus voor het orkest moest het geen probleem zijn. Toch was er spanning in het orkest, maar na de eerste tonen van het werk van Alfred Reed, Hounds of Spring, was de spanning eraf. Arjan Gaasbeek had het orkest volledig in zijn macht en toonde zich al na het eerste werk als waardig opvolger van zijn grote voorbeeld Heinz Friesen, de man die zoveel betekend heeft voor Pieter Aafjes. Dit werd door Henk Visscher nog eens benadrukt in zijn openingswoord op beide concerten, want ondanks dat hij er helaas niet bij kon zijn, kreeg hij toch een daverende ovatie van het publiek.

In de ouverture Dichter und Bauer van Frans von Suppé trok dirigent Arjan Gaasbeek alle registers in het orkest open. Met een prachtige solo op de altsax, fantastisch samenspel tussen hobo en fluit werd deze geweldige uitvoering zowel op de zaterdagavond als op de zondagmiddag door het publiek beloond door een ovationeel applaus voor dirigent en orkest. Een minuten lange ovatie was de beloning voor dirigent Arjan Gaasbeek , die nu al naam heeft gemaakt in Culemborg, en zijn orkest.

Rob van Tuil de nieuwe voorzitter van Pieter Aafjes was trots op zijn vereniging met drie geweldige orkesten, zoals hij in zijn slotwoord zei. Henk Visscher deelde tot slot nog diverse bedankjes en bloemen uit aan mensen achter de schermen, waarbij Michel Franssen extra in het zonnetje werd gezet voor zijn vele werk. Daarna werd iedereen uitgenodigd voor een drankje en een hapje in de showroom.