• Rechts Anouk Starmans, die de gemeenteraad direct na haar installatie opriep na te denken over de roadblock.

    Brigitte Vergouwen

Van A naar Beter richting Parijsch

CULEMBORG Aanleiding tot de bijeenkomst 'Van A naar Beter' was de oproep van inwoonster Anouk Stumpers via social media aan de nieuwe gemeenteraad: "Gelijk beginnen met het laten verwijderen van de blocker op de Prijsseweg?" Starmans legt uit: ,,Ik ben niet tegen of voor de blocker, maar de doorgang naar de stad vanuit Parijsch moet beter. De blocker hoeft niet weg, maar bijvoorbeeld naar beneden buiten de spitstijden?"

door Brigitte Vergouwen

De bijeenkomst richtte zich op alle verkeerssituaties voor alle verkeersdeelnemers in Culemborg. Fractievoorzitter Han Braam leidde de bijeenkomst, georganiseerd door zijn VVD-fractie. Jasper van Everdingen liet zien hoe snel Culemborg in nog geen 35 jaar is gegroeid en dat de infrastructuur hier niet in is meegegaan. Jan Peter Roefs vulde aan dat het huidige verkeersplan van de gemeente uit 2003 stamt.

Braam: ,,De gemeenteraad gaat zich binnenkort buigen over de kaders voor een nieuw op te stellen verkeersplan. Wij willen u vooraf naar uw mening, ervaringen en ideeën vragen. Wat zijn de knelpunten, de obstakels?"

Er waren vooral inwoners uit Parijsch. Een inwoner vroeg de lokale politiek ,,niet te verzanden in praten en vragen om ideeën, maar doen". Een ander wees op de verandering in de omgang met en het bezit van auto's en hoopte dat de gemeente dit meeneemt in een verkeersplan met voortschrijdend inzicht. Als voorbeeld zijn er deelauto's in Culemborg met 300 leden.

Een knelpunt is volgens aanwezigen de onduidelijke voorrangsregels op de ovonde. Een ander knelpunt is de Vianense Poort; mensen hebben liever een brede poort dan meerdere smalle. Verder werd een gebrek aan goede ontsluitingswegen genoemd. De Prijsseweg kan de verkeersdruk na het weghalen van een roadblock niet aan. Aanwezigen zien graag een parkeerplaats aan de westzijde van de binnenstad en een autovrije binnenstad met venstertijden.