Lokaal beter vindbaar worden op Google? Zo doe je dat!

CULEMBORG Het is altijd al een uitdaging geweest; ervoor zorgen dat u lokaal goed zichtbaar en vindbaar bent. Waar vroeger veel aandacht werd besteed aan de fysieke vindbaarheid van uw winkel door middel van borden, posters en duidelijk adresvermeldingen in het telefoonboek, heeft u tegenwoordig nog meer en andere plekken waar u lokaal goed vindbaar kunt zijn. Met de komst van Google is er een hoop veranderd in de zoektocht van consumenten naar lokale producten, winkels en dienstverleners. De meeste mensen bij u in de buurt zullen niet meer op de fiets stappen om rond te kijken of er in de buurt een winkel of product is waar zij naar op zoek zijn, zij zullen eerst gaan zoeken op, bijvoorbeeld, Google om vervolgens uw bedrijf fysiek te bezoeken.

Het mooie van Google is dat het u als ondernemer mogelijk wordt gemaakt om goed vindbaar te zijn zonder dat dit u geld hoeft te kosten. Een heleboel kunt u namelijk gewoon zelf en Google rekent hiervoor geen kosten. In marketing termen wordt de optimalisatie van uw website, om zo beter vindbaar in Google te zijn, zoekmachine optimalisatie genoemd. Hieronder een aantal tips om uw bedrijf online beter vindbaar te maken.

Gebruik de juiste termen

De eerste tip is het gebruiken van de juiste teksten en zoekwoorden. Heeft u wel eens onderzocht op welke termen mensen in uw omgeving zoeken wanneer zij u of de producten die u verkoopt hopen te vinden? Het kan verstandig zijn om hier specifieke pagina's op uw website aan te wijden.

Wees fysiek vindbaar

Ten tweede is het aan te raden om Google Mijn Bedrijf te gebruiken. Heeft u wel eens gezocht op een soortgelijk bedrijf als de uwe, met daarbij in de zoekterm uw stad of dorp? Wanneer u bijvoorbeeld 'stukadoor Barneveld' in Google intypt dan ziet u een mooi kaartje met daarin alle stukadoors (tenminste, zo lijkt het) in Barneveld. Staat uw bedrijf er ook bij op dit kaartje wanneer u zoekt op voor u relevante termen? Door u aan te melden bij Google Mijn Bedrijf vindt u zichzelf wel terug op dit kaartje.

Spreek op de juiste manier aan

Tot slot is het goed om te weten op welke manier uw zoekresultaat eruit ziet in Google. Het kan zijn dat uw website goed vindbaar is, maar is de tekst die in Google te zien is wel wervend en aansprekend genoeg voor uw potentiële klanten om door te klikken naar uw website?

Het is niet gemakkelijk om de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van lokale vindbaarheid te volgen. Lees daarom alles over lokaal vindbaar zijn in Google in de nieuwe blogserie van Lokaal & Doelgericht, via: www.lokaalendoelgericht.nl/beter-vindbaar

Heeft u naar aanleiding van dit artikel direct al vragen? Neem dan direct contact op met Lokaal & Doelgericht via https://www.lokaalendoelgericht.nl!