• Henriett Somlai

Ondernemers binnenstad en Pianowandeling maken speurspel

CULEMBORG Culemborgse winkeliers en Pianowandeling Culemborg bundelden hun krachten en maakten samen een speurspel dat in het stadshart gespeeld moet worden, op je telefoon of gewoon met pen en papier.

Met dit Ontdek de Binnenstad-spel willen de initiatiefnemers Ellen Verhagen (Pianowandeling Culemborg), Luc Gillet (Vollin café), Rogier Brenkman (Brenkman Culemborg) en Michel Rietveld (Escaperoom Binnenpoort Culemborg) de nieuwe Culemborgers uit de buitenwijken naar de binnenstad halen. Het spel is een mooi voorbeeld van hoe cultuur en ondernemerschap elkaar kunnen versterken.

NAAR DE STAD Om de antwoorden op de vragen van het spel te vinden en kans te maken op leuke prijzen moet je echt naar het oude stadscentrum komen. In diverse winkels liggen de flyers met meer informatie en de vragen. Je kan het spel via Messenger op je telefoon spelen of de antwoorden op een formulier invullen. Er zijn leuke prijzen te winnen, zoals een privé pianoconcert of VIP-kaarten voor het Pianowandeling jubileumconcert op 13 september.

COMBINATIE CULTUUR EN ONDERNEMERS De binnenstad heeft het zwaar. Dat is te merken aan de toenemende leegstand. Veel winkeliers hebben er hun handen vol aan om zich staande te houden. Cultuur zit daarentegen in de lift als publiekstrekker. Jaarlijks bezoeken 12.000 mensen het Elisabeth Weeshuis Museum, gaan zo'n 15.000 liefhebbers naar de film en het theater in De Fransche School en trekken festivals als Culemborg Bijvoorbeeld, Culemborg Blues en LekArt vele duizenden mensen. In dat rijtje hoort sinds vijf jaar ook de Pianowandeling, georganiseerd in het weekeinde van Open Monumentendag.

Dat de genoemde instellingen en evenementen op veel aanloop mogen rekenen, is zeker ook van belang voor de ondernemers. Daarbij is de totstandkoming van het Binnenstadspel een mooi voorbeeld van een gezamenlijk project dat zeker een meerwaarde heeft voor de stad. Wethouder Monica Wichgers: ,,Dit initiatief laat zien hoe betrokken mensen zijn bij onze stad. (Culturele) ondernemers zijn creatief en in staat om de verbinding te zoeken. Bijna iedere week wordt er wel iets georganiseerd om bezoekers naar de binnenstad te lokken. Dat houdt de stad aantrekkelijk. We zien vooral een groeiend aantal bezoekers van buiten Culemborg. Zij vinden onze stad ontzettend mooi en boeiend. Ik ben echt trots op onze stad."

SAMEN MAKEN WE DE STAD Een gezonde mix tussen middenstand, cultuur en horeca zorgt voor levendigheid. Wichgers: ,,De binnenstad is belangrijk voor Culemborg, dat beseffen wij als gemeente. Het is hard werken en er wordt veel tijd en geld geïnvesteerd, niet in de laatste plaats door de ondernemers, om je als stad te onderscheiden. Wij zorgen er samen voor dat onze bijzondere, oude binnenstad attractief blijft voor eigen inwoners en voor bezoekers van buiten. De realisatie van het Ontdek de Binnenstad-spel past prima in deze doelstelling."

Je kunt het spel spelen tot 7 september, op je telefoon of op een formulier, dat kan worden ingeleverd bij Boekhandel Tomey, Brenkman of Slagerij De Bruin. Kom naar de stad, doe mee en maak kans op leuke prijzen! www.ontdekdebinnenstad.nl